Waarom focussen op waar kinderen goed in zijn in plaats van wat ze niet kunnen? Marc Lammers legt uit hoe het afrekenen met de ‘zesjescultuur’ het Nederlands dameshockeyteam een gouden medaille opleverde op de Olympische Spelen van 2008.
“Als je thuis of op het werk dingen doet die je energie geven, neem je die positieve ervaring mee in alle facetten van je leven. Dat is zo belangrijk!”
Bij kinderen lijkt dit proces een grotere uitdaging dan bij volwassenen. “Niet per sé”, aldus Dineke, “kinderen trekken intuïtief naar dingen die ze leuk vinden. En wat ze leuk vinden, daar willen ze ook beter in worden. Maar het is wel goed om ze te helpen te ontdekken waar ze die talenten voor kunnen inzetten. Hier ligt een belangrijke rol voor de samenwerking tussen leerkrachten, ouders en kinderen. Het is hierin zó belangrijk om te blijven kijken naar wat wél goed gaat.”
Grote uitvinders en beroemde inspiratoren zijn bij uitstek mensen met een uniek talent. Hoe zou de wereld eruit hebben gezien als de mensen in het filmpje geen kans hadden gekregen om dit talent te ontwikkelen?
Talentennetwerk
In 2017 zijn er stappen gezet om talentontwikkeling nog meer te integreren in het onderwijs. Vanuit elke school zijn er leerkrachten die zich inmiddels hebben aangemeld om talentcoördinator te worden. Zij nemen deel aan een netwerk van collega’s die worden opgeleid om talentontwikkeling binnen hun school te dragen. Dineke Bakker over deze ontwikkeling: “Het is een mooie stap, omdat we op deze manier meer continuïteit krijgen. Ook wordt er veel meer blijvende kennis in de scholen gebracht. Het is ook mooi dat dit een gezamenlijk proces is geweest. We zijn met elkaar tot een visie gekomen en hebben nagedacht over de manier waarop dit binnen de scholen gestimuleerd kan worden.”
Het doel
Het uiteindelijke doel van dit alles is dat ieder kind en iedere collega de mogelijkheid krijgt om het beste uit zichzelf te halen. De overtuiging is dat hiermee een mooie basis gelegd wordt voor het sociale klimaat in de regio Noordoost Fryslan. Zit er tussen onze leerlingen misschien een nieuwe Einstein, John Lennon, Martin Luther King of Steve Jobs? De toekomst zal het leren. Het blijft echter wel een feit dat de wereld er misschien heel anders uit had gezien als de unieke talenten van deze en andere grote inspirators niet tot wasdom waren gekomen.
“Kinderen trekken intuïtief naar dingen die ze leuk vinden. En wat ze leuk vinden, daar willen ze ook beter in worden.”